stop motion diy

הכתיבה בבלוג מזמנת לי הכרות עם הרבה אנשים (בעיקר נשים) מעניינות, אני מקבלת מיילים מנשים שקוראות אותי ומתחזקות בדרך, ם מנשים שמקבלות השראה וגם מנשים שמעוניינות להכיר קצת יותר או להציע שת"פ.

אני אוהבת את המיילים האלה מהקוראות שלי כי בזכותם אני מרגישה שיש מישהו שבאמת קורא אותי (אני יודעת שיש, אל דאגה) ושהבלוג משמעותי עבור אחרים לפחות כמו שהוא משמעותי עבורי.

בדיוק ככה הכרתי את רעות זיסר, מייל לבבי ואשה צעירה ומעניינת שהוליד פוסט אורח בבלוג

רעות זיסר היא אנימטורית סטופ מושן שנושמת אומנות ויצירה, אוהבת לעבוד עם אנשים, להעלות חיוך על הפנים ולהעשיר את דור העתיד. (לא פלא שהתחברתי אליה 🙂 )

רעות יוצרת סרטוני סטופ מושן בסטודיו שלה ברמת השופט, סרטונים אומנותיים לאירועים וחברות וגם מקיימת סדנאות והדרכות לילדים, ממליצה לכן בחום להכנס לאתר שלה ולקרוא עוד עליה ועל הסרטונים והסדנאות שהיא מעבירה.

סטופ מושן יכול להיות פעילות נהדרת עם הילדים בחופש הגדול ולא רק. כדאי להם את הרעיון והטכניקה, לתת את הכלים ולא תאמיני איזה סרטונים הם יכינו.

לדוגמה אחד שאנחנו הכנו לפני שנה .

את המדריך  רעות כתבה לפני כמה חודשים ובגלל מחויבויות רבות אחרות הוא התעכב ועלה לבלוג רק עכשיו, אבל אני מאמינה שכל דבר קורה בזמן המדוייק לו, אז סליחה רעות ותודה על כל הטיפים.

 מה זה סטופ מושן בכלל?

לפי ויקיפדיה Stop Motion היא טכניקת אנימציה שמאפשרת ליצור אשליה שבה נראה כי אובייקט פיזי נע בכוחות עצמו.

סצנה של סרט אנימציית סטופ מושן מצולמת בעזרת מצלמת סטילס אשר מצלמת בכל פעם רק תמונה אחת (פריים). בין כל פריים לזה שאחריו, האובייקטים בסצנה מוזזים מעט באופן ידני – דבר אשר יוצר אשליית תנועה כאשר לאחר מכן הפריימים הללו יוקרנו ברצף במהירות רגילה (24 עד 30 פריימים בשנייה). ויקיפדיה.

סטופ מושן זה כיף! לא משנה אם מדובר על סרטון בת או בר מצווה שאנחנו רוצים להכין לילדינו, סרטון תדמית לעסק שלא מזמן הקמנו או פרויקט סיום באוניברסיטה תמיד נשאף שהיצירה שלנו תהיה ססגונית, כיפית לצפייה ושתמשוך את העין.

מדובר על טכניקת אנימציה שהייתה שמורה בעבר לאולפנים עתירי תקציב וכיום הונגשה בזכות המצלמות הדיגיטליות (ובפרט סמארטפונים). כך סטופ מושן הפך לכלי פשוט יחסית ליצירת סרטון שמושך את העין ואת הלב ויגרום לנו לזכור אותו גם אחרי הצפיה.

איך מצלמים סטופ מושן בקלות- שלב אחרי שלב

שלב 1 – בונים עלילה

היופי בסטופ מושן הוא שניתן להנפיש מגוון רחב של אובייקטים ובנושאים שונים (לדוגמא – סרטון לבת מצווה). תחילה חושבים על הנושאים ומסרים מרכזיים אותם רוצים להעביר בסרטון. לדוגמא, נרצה לספר על הילדות של חוגגת בת המצווה, על התחביבים, חופשות עם המשפחה וכו'. תמיד כדאי לחשוב על פרטים "עסיסיים עם פלפל" כדי שלסרט יהיה גוון הומוריסטי (כי מי לא אוהב הומור? ?). חשוב מאד להעלות על הכתב את הרעיונות – לעיתים התהליך אורך זמן וכולנו יודעים שהרעיונות הכי טובים באים באמצע המקלחת.

בשלב הבא נחלק את הסרטון לסצנות בסדר כרונולוגי או נושאי, ולאחר מכן נעבור לפן הפרקטי. נתכנן כל הסצנה לפרטי פרטים: מה הרקע המתאים, באילו אובייקטים נשתמש, איך האובייקטים ישתלבו בפריים וכו'.

 

 

שלב 2 – בונים סט צילום

עמדת עבודה: כדאי לייעד למלאכת הצילום שולחן יציב ללא גלגלים . השולחן צריך להיות יציב וגדול מספיק עליו יונח הרקע לצילום.

הרקע יכול להיות דף לבן, בריסטול צבעוני, לוח שעם, דשא סינטטי – השמיים הם הגבול!

ויהיה אור (מלאכותי): אור טבעי הוא האויב של סטופ מושן, פשוט כי השמש זזה במהלך היום (וגם עננים נכנסים), מה שגורם לתנאי התאורה להשתנות. לכן צריך לסגור את כל התריסים והווילונות ולהניח על שולחן הצילום תאורת שולחן פשוטה. רצוי לכסות את המנורה בבד לבן כדי לפזר את האור בצורה אחידה על הרקע  שיימנע גם סינוורים וייתן מראה מקצועי יותר.

הצבת מצלמה: את המצלמה (סמארטפון או DSLR) יש להציב מול הרקע באמצעות חצובה, וכאן הדגש הוא על יציבות. במהלך הצילום תרצי שהמצלמה לא תזוז בין פריים לפריים ולכן יש לנעול את רגלי החצובה ולהציב אותה במקום שלא תפגוש בטעות את הרגל שלך במהלך הצילום. לפני קיבוע המצלמה, קחי אובייקט ותראי שהוא נכנס לפריים של הצילום – כלומר שהוא בגודל מתאים, ושהרקע ממלא את כל המסך.

 

 

שלב 3 – סוף סוף מצלמים

הניחי את האובייקט, פקסי את המצלמה לאובייקט (פוקוס ידני) וצלמי. לאחר מכן תזיזי מעט את האובייקט וצלמי שוב, וחוזר חלילה.

זה הזמן לתכנן מראש מה יהיה קצב הצילום. ככל שיהיו יותר פריימים בשנייה, כך הסרט יהיה חלק יותר. מספר הזהב הוא 10 פריימים לשנייה לקבלת רציפות יפה.

אני ממליצה לצלם קטע קצר ולבדוק במסך גדול של מחשב או טלוויזיה איך יצא לך  ולא להתפתות ישר לצלם את הסרטון מכיוון שתמיד נדרשים כיוונים קטנים לאחר הפריימים הראשונים.

נקודות חשובות שכדאי לשים אליהן לב במהלך הצילום:

  • יציבות המצלמה: אם את לא משתמשת בשלט אז השתדלי  להזיז כמה שפחות את המצלמה בעת הלחיצה.
  • מצב ידני:  כדאי שהמצלמה תהיה במצב ידני (manual) מבחינת כל פרמטרי הצילום, אחרת ייראו הבדלים בין פריים לפריים.
  • רזולוציה:  אין סיבה לצלם ברזולוציה הגבוהה ביותר במצלמה – הרזולוציות של המצלמות היום הן פסיכיות לגמרי ובכל מקרה בעת הפיכת התמונות לסרטון הרזולוציה תרד משמעותית.
  • זום: רצוי להישאר בזום קבוע לאורך הסרטון, או לשנות אותו לעיתים רחוקות מכיוון שתנודות גדולות עלולות לבלבל את הצופה.
  • והכי חשוב  ס ב ל נ ו ת:  אל תצפי שהסרטון יצא מושלם בפעם הראשונה. עם הניסיון וההתמדה התוצר ילך וישתפר – אני מבטיחה.

שלב 4 – עריכה

בסטופ מושן שלב העריכה הוא יחסית קצר מאחר ורוב המידע כבר נמצא בתמונות שצולמו. מה שנותר הוא לקבוע את קצב הסרטון (מספר תמונות לשנייה – FPS), להוסיף כתוביות (אם נדרש) ומוסיקת רקע.

תוכלי להוריד מוסיקת רקע מהספרייה החינמית של Youtube.

כדי לערוך את הסרטון תוכלי להשתמש ביוצר הסרטים של חלונות (תוכנה חינמית במחשב), ובסמארטפון  באפליקציית Stop Motion Studio

באמצעות האפליקציה תוכלי גם לצלם את הסרטון עצמו, עם כמה פיצ'רים נחמדים שמסייעים למהלך הצילום. אבל שימי לב שכדי לערוך ללא מגבלות תצטרכי לרכוש את האפליקציה (כ20 ₪).

שלב 5 – להתרפק על התוצר ולהשוויץ בו!

לסיכום – סטופ מושן זה כיף ?!

***

אני אוהבת להכיר נשים בזכות הבלוג ואוהבת שאתן כותבות לי ומשתפות במחשבות ובתוצרים שלכן.
אז אל תפסיקו.

שתפו:
שתפו בפייסבוק
שתפו בפינטרסט
שתפו במייל

8 תגובות “פוסט אורח◃ איך לצלם סטופ מושן בקלות

התגובה שלך חשובה לי...